وزیر ارتباطات مطرح كرد

خدمت رسانی شبانه روزی با راه اندازی پنجره ملی خدمات

خدمت رسانی شبانه روزی با راه اندازی پنجره ملی خدمات

به گزارش توسعه نرم افزار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: همه دستگاه های دولتی باید در کنار هم به سمتی حرکت نماییم که با راه اندازی پنجره واحد خدمات ملی، طعم خدمت بی منت مبتنی بر تکنولوژی را به مردم بچشانیم.


به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از ایسنا، سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد، جلسه هم اندیشی تحقق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند (بند «و» تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱) با حضور عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ میثم لطیفی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی و مدیران و معاونان، فناوری اطلاعات دستگاه های دولتی انجام شد.
وزیر ارتباطات، با اعلان اینکه راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یک آرزوی دیرینه در جمهوری اسلامی ایران بوده است، اظهار داشت: همه دستگاه های دولتی باید در کنار هم به سمتی حرکت نماییم که با راه اندازی پنجره واحد خدمات ملی، طعم خدمت بی منت مبتنی بر تکنولوژی را به مردم بچشانیم. مردم باید ببینید که دولت هم ضرورت حرکت در راه فناوری را درک کرده است؛ حرکتی که از سالهای پیش با خدمات فناورانه بخش خصوصی آغازشده است.
وی ادامه داد: با راه اندازی این پنجره ملی، به مردم نشان خواهیم داد که دولت، دولت فناوری پایه است و ابزارهای روز را برای ارائه بهتر خدمات به کار می گیرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه در این راه همگرایی، در لایه ارائه سرویس سیاستگذاری و مدیریت بسیار حائز اهمیت می باشد، اظهار داشت: در سالهای قبل یکی از چالش های اصلی در راه تحقق دولت الکترونیکی این مسئله بود که در کشور متولی دولت الکترونیکی کیست. حالا با لطمه شناسی که از گذشته داشتیم، در ابتدای دولت سیزدهم با درک مشترکی که نسبت به اهمیت تحقق دولت الکترونیکی وجود داشت با آقای لطیفی ریاست سازمان اداری و استخدامی به این توافق رسیدیم که با همکاری و همراهی تنگاتنگ دو سازمان این کار بزرگ را در کشور انجام دهیم.
زارع پور اشاره کرد: بدین سبب دو دستگاه اصلی تحقق دولت الکترونیکی، باب همگرایی را باز کردند و انتظار می رود سایر دستگاه های دولتی هم این تعامل و همگرایی را داشته باشند و داده و سرویس را برای خودشان نبینند تا زمینه شکل گیری دولت هوشمند و تبادل داده و سرویس بین دستگاهی ایجاد شود.
وی تاکید کرد: تا آن زمان که حکمرانی و تصمیم گیری و تصمیم سازی خرد و کلان مبتنی بر داده های واقعی نباشد، شاهد انحراف در تصمیم گیری ها خواهیم بود و حتی ممکنست که در حوزه هایی شاهد بروز فساد باشیم پس نظام حکمرانی مبتنی بر داده باید در کشور شکل بگیرد که پنجره واحد خدمات دولت هوشمند نخستین قدم در این جهت است.
وزیر ارتباطات با بیان این خبر که در جلسه هیئت دولت مقرر شده تا هر هفته دستگاه هایی که به پنجره ملی خدمات پیوسته اند یا دستگاه هایی که هنوز در این الحاق تأخیر دارند معرفی شوند، اظهار داشت: تحقق این پنجره واحد خدمات دولت هوشمند برای دولت یک دغدغه جدی است و امیدوار هستم در همه دستگاهها یک همت و همگرایی همه جانبه ایجاد شود تا از شهریورماه و با الحاق همه دستگاهها به این پنجره ملی، فصل جدیدی از ارائه خدمات مبتنی بر تکنولوژی را برای مردم ایجاد نماییم.
پنجره واحد خدمات یکی از اولویت های اصلی دولت است
میثم لطیفی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی نیز با تقدیر از وزارت ارتباطات برای پیگیری دولت الکترونیکی و دولت هوشمند اظهار داشت: هم اکنون پنجره واحد خدمات به یکی از اولویت اصلی دولت تبدیل گشته است تا بتوانیم نظام خدمت رسانی به مردم را به یک نظام آسان و در دسترس تبدیل نماییم.
وی با اعلان اینکه برخلاف آنچه ما پشت این میز خودمان را نماینده یک دستگاه می دانیم اما مردم دولت را یکپارچه می بینند، اظهار داشت: اگر می خواهیم در این عرصه پیشرفت داشته باشیم بایستی ما هم این نگاه صحیح دولت یکپارچه را در تمام تصمیماتمان لحاظ نماییم. نهایت کار پنجره واحد، یکپارچگی در دولت می باشد و باید دولت به یک آیکون در گوشیهای مردم تبدیل گردد.
در ابتدای این جلسه، جواد موحد معاون دولت الکترونیکی و رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات رییس جمهوری، گزارشاتی از پروسه راه اندازی پنجره ملی واحد خدمات دولت هوشمند و اتصال دستگاه های دولتی و تبادل داده های بین دستگاهی ارائه کردند. همین طور برخی از مدیران فناوری اطلاعات دستگاه های اجرائی مختلف به بیان دیدگاه ها و موانع و مشکلات خود در راه اندازی پنجره خدمات دستگاهها پرداختند.
به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از ایسنا، باقری اصل قبل از این درباره نتایج نهمین دوره ارزیابی و کارنامه دولت الکترونیکی دستگاه های اجرائی و درباب نحوه ایجاد و اتصال دستگاه های دولتی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند که مطابق با قانون بودجه باید تا شهریورماه صورت گیرد، اظهار داشته بود: بررسی ها نشان میدهد ۵۹ درصد دستگاهها هنوز تکالیف خودرا که مربوط به ایجاد پنجره واحد خدمات تا شهریورماه می شود، انجام نداده اند. همین طور ۲۵ درصد دستگاهها تنها ۳۰ درصد لیست خدمات خودرا به پنجره واحد اضافه کرده اند و تنها ۱۶ درصد دستگاه های اجرائی تکالیف خودرا انجام داده و آماده ورود به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند هستند.
وی همین طور با اعلان اینکه مرکز توسعه تجارت به عنوان پنجره واحد برتر خدمات دولت هوشمند و پورتال وزارت آموزش و پرورش از حیث کاربر محوری، به عنوان پنجره واحد غیراستاندارد معرفی می شود، اظهار داشته بود: سازمان توسعه تجارت، سازمان زندان ها، مرکز آموزش مدیریت دولتی، بنیاد ملی نخبگان و صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، دستگاه های پرمراجعه ای هستند که در رتبه های پایین جدول ارزیابی دولت هوشمند قرار دارند.




منبع:

1401/04/11
19:57:54
5.0 / 5
504
مطلب توسعه نرم افزار را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در DevSoft
نظرات بینندگان DevSoft در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
devsoft