به دنبال اختلال اخیر؛

قطعی اینستاگرام و واتساپ چه بر سر فیسبوک می آورد

قطعی اینستاگرام و واتساپ چه بر سر فیسبوک می آورد

اختلال در فیسبوک و زیر مجموعه های آن شکاف های سلطه این شرکت بر بازار همچون افزایش احتمال هک و خسارت به کسب وکارها را تصریح کرد و احتمال تجزیه آنرا بیشتر کرد.


به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از مهر، دوشنبه شب هفته گذشته فیسبوک حدود ۶ ساعت قطع شد و سرویسهای زیر مجموعه آن یعنی اینستاگرام و واتساپ نیز در سکوت و سیاهی فرو رفتند. طی این ۶ ساعت ارزش ثروت مارک زاکربرگ ۷ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد، ارزش سهام فیسبوک سقوط کرد و هزاران نظریه مختلف درباره هک فیسبوک، حمله سایبری و غیره عنوان شد.
بالاخره بعد از ۶ ساعت سرویسهای این شرکت باردیگر فعال شدند و دلیل این امر نیز تغییری اشتباه در پیکربندی روترها اعلام گردید. اما این اختتام ماجرا نبود. سرویسهای اینستاگرام و مسنجر جمعه شب نیز حدود ۲ ساعت مختل شدند.
این سرآغاز چالش هایی جدید برای یکی از بزرگترین شرکت های فناوری دنیا است که اکنون با پرونده افشاگری یکی از کارمندان سابق خود درباره ارجحیت درآمدزایی به سلامت ذهنی نوجوانان روبرو است.
پس از این اختلال ۶ ساعته خیلی از کارشناسان و رسانه های مختلف از زوایای مختلف نتایج آنرا بررسی کردند.
یکی از نتایج مورد بررسی این رویداد این بود که اتکای بیش از اندازه به چند سرویس خاص ممکنست دردسر ساز باشد و به کسب و کارهای کوچک خسارت بزند. از طرفی این اتفاق مجدداً بحث تجزیه فیسبوک را تقویت کرد.
آنچه در زیر می خوانید تحلیل برخی رسانه ها از این رویداد و نتایج احتمالی آنست.
نمایان شدن چالش حفظ امنیت در پی اتکای بیش از اندازه به فیس بوک
به نوشته نشریه تایمز، اختلال اخیر در سرویسهای فیسبوک، ادعای این شرکت که گستره فعالیت ها و نفوذ آن مزایای زیادی برای جهان دارد را تا حدودی نقض کرد.
شرکت نت بلاکس در لندن با عنایت به برنامه های شرکت برای یکپارچه سازی فناوری پلت فرم هایش (که در ۲۰۱۹ میلادی اعلام شد)، به ریسک های چنین اقدامی اشاره می کند. به عقیده کارشناسان این شرکت هرچند چنین متمرکزسازی سرویس ها یک دید واحد در مورد عادات استفاده از اینترنت کاربران در اختیار شرکت قرار می دهد، اما آنها را نیز در مقابل خطاهای واحد لطمه پذیر می کند.
داگ مادوری میر تحلیلگر اینترنت Kentik Inc ( مؤسسه رصد شبکه) می گوید: این رویداد عجیب بود. تأثیر این قطعی از جهات مختلف برای ۲.۸ میلیارد کاربر فیسبوک بسیار بد بود و نشان داد جهان بیش از حد به فیسبوک و زیرمجموعه های آن برای اداره کسب و کارها، برقراری ارتباط میان جوامع، ورود به وب سایت های دیگر و غیره وابسته است.
از سوی دیگر ریچل توباک هکر و مدیر ارشد اجرائی مؤسسه سوشال پروف سکیوریتی می گوید: خیلی از افراد از فیسبوک، واتساپ یا اینستاگرام برای برقراری ارتباط استفاده می نمایند و قطع دسترسی به این سرویس ها آنها را معرض خطر کلاهبردارانی قرار می دهد که کوشش می کنند از قطعی سرویس ها سواستفاده کنند.
او در ادامه می افزاید: آنها نمی دانند بدون سرویسهای مذکور چگونه با اطرافیانشان تماس بگیرند. همین طور کاربران در معرض خطر هک قرار می گیرند.
به گفته توباک در خاموشی های قبلی، تعدادی از افراد ایمیل هایی دریافت کرده اند که به آنها وعده می داد با کلیک روی یک لینک مخرب حساب هایشان در شبکه اجتماعی را بازیابی کنند اما در حقیقت اطلاعات خصوصی آنها در اختیار هکرها قرار می گرفت.
با کلیک روی پیوند مخرب که می تواند داده های شخصی آنها را افشا کند، حساب رسانه اجتماعی خودرا بازیابی کنند.
تقویت احتمال تجزیه فیس بوک
از سوی دیگر نشریه تحلیلی تک مانیتور در گزارشی به سلطه این شرکت در دنیای فناوری و احتمال تجزیه زیر مجموعه های آن اشاره می کند. در قسمتی از گزارش آمده است: قطعی هفته گذشته نشان داده است واتساپ و فیسبوک مسنجر در بازار پیام رسان ها سلطه وسیعی دارند.
لورا پترون تحلیلگر ارشد شرکت گلوبال دیتا می گوید: این رویداد سوالاتی درباره قدرت شرکت هایی مانند فیسبوک به وجود می آورد. این شرکتها که قدرت و نفوذ بسیار زیادی در سراسر جهان دارند، در معرض خطر اختلال در سرویس نیز قرار دارند و ممکنست زندگی میلیونها نفر را تحت تأثیر خود قرار دهند.

پترون در اینباره می افزاید: با وقوع چنین رویدادهایی احتمالاً ضرورت بررسی چالش های آنتی تراست فیسبوک با گفتگوهایی پیرامون تجزیه این شرکت (که هم اکنون کمیسیون فدرال تجارت نیز مشغول بررسی آن) ضروری تر می شود.
فرصت برای توسعه شبکه های اجتماعی و سرویسهای داخلی
مؤسسه مشاوره انگلیسی تلیمر ( Tellimer) نیز در یادداشتی به این نکته اشاره می کند که قطعی فیسبوک به رگولاتورها، کسب و کارها و مشتریان دلیلی می دهد تا اپ های مورد استفاده شان را گسترده کنند. بدین سبب شاهد نوآوری بیشتری در زمینه حاکمیت فناوری خواهیم بود و اپ های مختلفی که داخل کشورها توسعه یافته اند نیز می توانند از این روند سود ببرند.
در این گزارش آمده است: قطعی سرویسهای فیسبوک توجهات مشتریان این شرکت و رگولاتورهای کشورهای درحال توسعه را به متنوع سازی محصولات جلب می کند. علاوه بر آن ممکنست فیسبوک تصمیم بگیرد یا مجبور شود مدلی از کسب و کار با تمرکزیافتگی کمتر در بازارهایی مانند برزیل و هند ایجاد نماید.
هر دو بخش این تحولات به توسعه اپ های داخلی در کشورها مانند فلیپ کارت (خرده فروشی آنلاین در هند)، جی کش (کیف پول موبایل در فیلیپین) و گرب (تاکسی اینترنتی در سنگاپور) کمک می نماید.
مهر تأیید بر سیاست توسعه پلت فرم های داخلی در روسیه
اختلال در فیسبوک سبب شد کاربران به توئیتر، تلگرام و شبکه های اجتماعی دیگر رجوع کنند. در این میان روسیه نیز اعلام نمود در پی این رویداد شبکه های اجتماعی داخلی کشورش با افزایش فعالیت روبرو شده بودند. بگفته مقامات روسیه این رویداد از آن حکایت می کند که برای توسعه پلت فرم ها و شبکه های اجتماعی داخلی، پروسه درست و به جایی است.
اکنون سال هاست که روسیه اهتمام دارد نظارت خود بر اینترنت را گسترده تر کند و به شرکت های فناوری خارجی درباره حذف محتوای غیرقانونی و ذخیره داده ها داخل خاک این کشور دستورات مختلفی داده است.
در همین راستا ماریا زاخاروفا سخنگوی وزیر امور خارجه این کشورطی قطع ۶ ساعته سرویسهای فیسبوک اظهار داشت: این رویداد پاسخی برای این سوال فراهم می آورد که آیا باید پلت فرم های پیام رسان و اینترنتی خودرا ارتقا دهیم یا خیر.
Vkonatake بزرگترین شبکه اجتماعی داخلی روسیه است که تعداد کاربران روزانه آن در کشور بیشتر از فیسبوک است. طی قطعی مذکور نیز تعداد پیام ها و کاربران آن نیز بیشتر شد.
مارینا کرانوا مدیر این شبکه اجتماعی می گوید: تعداد بازدید ویدیو های Vkonatake ۱۸ درصد افزوده شد و تعداد پیام های ارسالی در مسنجر آن نیز ۲۱ درصد رشد کرده است.
دیگر شبکه اجتماعی محبوب در روسیه به نام Odnoklssiniki نیز اعلام نمود میزان فعالیت در وب سایتش طی بازه قطعی سرویسهای فیسبوک افزایش پیدا کرده است.
کسب و کارهای کوچک قربانی سلطه فیس بوک
نیویورک تایمز نیز در گزارشی به دیگر پیامد این روند اشاره می کند. به نوشته این شرکت قطعی سرویس ها به چالش های پیش روی فیسبوک افزود. این شرکت طی هفته های اخیر به علت گزارش های افشا شده از طرف فرانسیس هوگن با انتقادات گسترده ای روبرو بود.
کارین دافی استاد ارتباطات در دانشگاه کرنل در اینباره می گوید: اختلال سرویس ها نشان دهنده اتکای بیش از اندازه ما به فیسبوک و اپ های زیر مجموعه آن یعنی واتساپ و اینستاگرام است.
تأثیر این اختلال به سرعت نمایان شد برای اینکه خیلی از کاربران در سراسر جهان به منظور زندگی روزمره خود به این اپ ها اتکا دارند.
مارک دانلی بنیانگذار استارت آپ یک برند لباس در ایرلند می گوید: با قطع شدن فیسبوک ما با کاهش فروش روبرو می شویم. شاید کاهش فروش برای بقیه شرکتها چندان زیاد نباشد، اما از دست دادن ۴ یا ۵ ساعت فروش برای ما مهمست و هزینه برق یا اجاره را تامین می کند.
سمیر منیر صاحب یک سرویس ارسال غذا در دهلی نیز نتوانست با مشتریانش تماس برقرار کند یا سفارش های آنان را تحویل دهد برای اینکه کسب و کارش بوسیله صفحه فیسبوک فعال است و با کمک واتساپ سفارش دریافت می کند.
او می گوید: وقتی همه چیز قطع می شود، کل کسب و کار من از کار می افتد.

1400/07/18
11:53:39
5.0 / 5
70
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
devsoft