بازی سازها از نهاد حمایتی شان فاصله گرفتند

بازی سازها از نهاد حمایتی شان فاصله گرفتند

به گزارش توسعه نرم افزار یک بازی ساز با انتقاد از فضای برخورد بنیاد ملی بازی های کامپیوتری بعنوان نهاد حمایتی از بازی سازان، اظهار داشت: بنیاد فاصله ای با بازی سازها بوجود آورده و تلاشی برای تعامل با آنها ندارد و فاصله ای که بازی سازها با خود و نهاد حمایتی شان می بینند، خیلی عجیب است.


امین شهیدی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه پیش از این فضایی برای بازی سازها وجود داشته که بتوانند در داخل کشور تولید کنند، اظهار داشت: با این که شرایط سختی حاکم است و تحریم ها جلوی صادرات را گرفته، اما راه هایی هست که بازی ساز خارج از کشور کار کند و بسیاری از بازی سازها این مسیر را پیش گرفتند. محصولات زیادی داریم که هدف اصلی شان مارکت بین الملل بوده، اما هزینه زیادی کردند که حتما بازی شان در ایران هم منتشر شود و مخاطب داخلی هم از این بازی استفاده نماید و ما تلاش داریم در کشور خودمان تولید نماییم.
وی ضمن اشاره به اعتراض بازی سازان به روند مجوزدهی از جانب بنیاد ملی بازی های کامپیوتری بیان نمود: گاهی از جانب رسانه ها اینطور مطرح می شود که بازی سازها مخالف ممیزی و مجوز هستند. در حالیکه اصلا اینطور نیست. ما می دانیم در ایران و در چه چارچوبی کار می نماییم. اتفاقا فضای مجوز به تولید کمک می نماید، اما حرفمان این است که این شکل از ممیزی و برخورد با بازی ساز اصلا درست نیست و برای بازی سازی مانع بوجود می آورد.
این بازی ساز با انتقاد از فضای برخورد بنیاد ملی بازی ها بعنوان اصلی ترین نهاد حمایتی از بازی سازان، اظهار نمود: بنیاد اصلا تلاش نمی کند با بازی ساز تعامل کند برخوردش با بازی سازها این مسائل را بوجود آورده است. ما با رسانه ها و مسوولانی از زوایای دیگر حاکمیت صحبت کردیم، خواستیم که واسطه شوند و باب گفت وگوی بنیاد با بازی سازان را راه بیندازند. این فاصله ای که بازی سازها با خودشان و نهاد حمایتی شان می بینند خیلی عجیب است. اگر این فاصله وجود نداشت و ارتباط بنیاد با بازی سازان حفظ می شد، هیچ ایرادی وجود نداشت.

بنیاد از بازی سازان فاصله گرفته است
شهیدی افزود: هر مسوولی امکان دارد از فضایی که مسئولیت آنرا به عهده گرفته دور باشد، ازاین رو تلاش می کند با افرادی که واسط آنها با حاکمیت است، ارتباط برقرار کند، مشکلات صنعت را پیدا کند و برای رفع مشکلات تلاش کند. اما در دو سال گذشته، چقدر تعامل با بازی سازان شکل گرفت؟ در چند جلسه دغدغه بازی سازها را شنیدند؟ چند رویداد برگزار کردند که ارتباط بین مسوول و تولیدکننده در صنعت زیاد شود؟ بنیاد فاصله ای با بازی سازها بوجود آورده و تلاشی برای تعامل با آنها ندارد به جهت اینکه بازی سازها بدانند بنیاد حامی آنهاست.
وی ضمن اشاره به مشکل مجوز قبل از نشر بازی ها بیان نمود: خیلی از محتواهای اینترنتی، مانند کتاب های اینترنتی، سرویسهای اشتراک ویدیو و پلت فرم های مختلف، مجوز بعد از نشر دارند که این مورد در سرعت انتشار محتوا هم تأثیر دارد و خیلی از محتواهای نوین به علت چابک بودنشان به این فرم نیاز دارند. این اتفاق که در بسیاری از فضاهای آنلاین صورت می گیرد، پیش از این در بنیاد وجود داشت و آن موقع به همین خاطر بازار رونق پیدا کرد. حتی خود پلت فرم ها و مارکت های آنلاین هم بخشی را بعنوان نظارت ایجاد کردند.
افزود: برای یک بازی امکان دارد مشکلاتی ایجاد شود و شما باید روزانه چند آپدیت دهید. حتی اگر بخواهید برای مجوز از قبل درخوست دهید و مکتوب کنید، این درخواست بارها تغییر می کند. یکی از دلایلی که بسیاری از این مجوزها به مجوز بعد از نشر تغییر کردند هم از این زاویه نگاه می آید. یک همینطور فرآیندی بوده و هم اکنون تبدیل گشته به این که شما پیش از عرضه و حتی پیش از تولید باید پیگری مجوز باشید. در حالیکه سال جاری ریاست جمهوری هم دستور دادند که هیچ کدام از تولیدات نباید معطل مجوز بمانند.

قانون مجوزدهی تا پیش از این هم اجرا می شده است
این بازی ساز با اشاره به اینکه بنیاد ادعا می کند کار جدیدی نکرده و و تنها قانونی که ۱۰ سال پیش تایید شده را اجرا می نماییم، اظهار داشت: این قانون از سمت وزارت ارشاد و شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح شده که بازی ها به رسمیت شناخته می شوند و می توانند مجوز بگیرند. این که هر مدیری چه برداشتی از شکل مجوزگیری داشته باشد، بسته به رویکرد مدیر دارد. ما می گوییم اگر آن قانون درست بوده، تا پیش از این هم اجرا می شده و مدیریت قبلی تلاش می کرد که تولید را تسهیل کند.
شهیدی افزود: بنیاد بعنوان یک نهاد حاکمیتی باید به نهادهای بالاتر که دست بازی سازها نمی رسد، توضیح دهد که مشکل بازی سازی چیست. اگر هم احیانا قانون مشکلی دارد و کارگشای این صنعت نیست، به قول رهبری که مانع زدایی و پشتیبانی کنید، قانون اصلاح گردد، نه این که برداشتی از قانون داشته باشید که ضد بازی سازها باشد.
وی با انتقاد از سلیقه ای بودن روند نظارت و عرضه مجوز بیان نمود: بنیاد می گوید سیستم رده بندی مشخص است. یکی از مسائل ما این است که اگر مشکلی در بازی وجود دارد، برای مثال خشونت بازی زیاد است، باید در رده بندی سنی تأثیر بگذارد نه این که سبب فیلتر شدن بازی شود. در نهایت باید مصادیق مشخص باشد که مدیران و مسئولان نحوه برخورد با بازی را بدانند. روند فعلی چطور به تولید کمک می کند؟ وقتی تولیدکننده نمی داند باید چه کار کند و خود بازی سازان هم گرفتار خودسانسوری شدند، از همین نقطه آغاز می شود که نمی دانند نگاه بنیاد به مسائل مختلف چیست.

بازی سازها خودسانسوری را پیش گرفته اند
این بازی ساز افزود: بنیاد مانند صداوسیما، تئاتر، موسیقی و سینما زیرمجموعه وزارت ارشاد است، بازی سازها باید شبیه کدام یک از این رسانه ها استانداردها را رعایت کنند؟ آن هم در شرایطی که کاراکترها و فضا در بازی ها کارتونی هستند. در حالیکه اگر بازی ها شبیه یکی از فیلمهای سینمایی ساخته شود، فیلتر می شود. این اتفاق سبب شده که بازی ساز خودسانسوری را ترجیح دهد، چون نمی داند که به چه شکلی با او برخورد می شود. بحث دیگر مشکل زمانی است و باآنکه بنیاد می گوید مجوزها هفت روزه عرضه می شود، بازیهایی داریم که ۶ ماه و ۲ ماه هم درگیر مجوز بودند و منتظر بودند که مجوز بگیرند.
شهیدی با اشاره به اینکه کارشناسان بنیاد نمی دانند یک اصلاح در بازی، هزینه زیادی دارد، اظهار داشت: آنها درگیر تولید نبوده اند و با بازی ساز هم ارتباط ندارند و از این هزینه ها اطلاع ندارند. برای حضور یک کاراکتر عادی با انیمیشن ها و کارکردهای ساده در بازی، حدود پنج نیروی متخصص و حداقل پنج ماه زمان نیاز است. وقتی یک کاراکتر وارد بازی می شود و می گویند این کاراکتر باید عوض شود، یعنی کارپنج نفر در چند ماه باید دور ریخته شود و این برای تولیدکننده هزینه دارد. تولیدکننده هم ترجیح می دهد این فرایند را طی نکند، به جهت اینکه اصلاح را نپذیرد و اصلا وارد عرصه مجوزدهی نشود.




منبع:

1400/03/11
10:48:59
5.0 / 5
1074
مطلب توسعه نرم افزار را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در DevSoft
نظرات بینندگان DevSoft در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
devsoft