شناسایی ۱۴۰ مورد آلودگی به بدافزار و بات در فروردین ماه

شناسایی ۱۴۰ مورد آلودگی به بدافزار و بات در فروردین ماه

گزارشی از 503 فراوانی رخدادهای کامپیوتری در فروردین ماه سال 1400 انتشار یافته و بیشترین فراوانی مربوط به آلودگی به بدافزار و بات بوده که بیشتر از 140 مورد را شامل می شود.


به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از ایسنا، گزارشی از ۵۰۳ مورد خدمت ارائه شده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای کامپیوتر ای) در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ در گراف های زیر قابل مشاهده می باشد. خدمات ارائه شده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگی شده توسط مرکز، بخش های دریافت کننده این خدمات و نحوه باخبر شدن مرکز از این رخدادها است.
طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب مربوط به آلودگی به بدافزار و بات، فیشینگ سایت های خارجی، شناسایی لطمه پذیری، فیشینگ سایت های داخلی، گزارش های خبری، درخواست مشاوره، افشای اطلاعات، دیفیس سایت، باج افزار و درخواست ارزیابی بوده است.


نحوه باخبر شدن مرکز ماهر از رخداد نیز در نمودار زیر آمده که نشان میدهد بیشترین آمار بوسیله مراجع بین المللی به این مرکز رسیده است.


بیشترین اطلاع رسانی بوسیله منابع داخلی به ترتیب از سامانه دانا، کارشناسان مرکز ماهر، گزارش آپاها، سامانه هوشیار، سامانه بینا، گزارش مردمی، سامانه تله بدافزار، گزارش بخش خصوصی، گزارش نهادهای حاکمیتی و افزونه ضدفیشینگ رسیده است.


همین طور بخش های دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، بخش خصوصی، دستگاه های حاکمیتی و بانک ها و موسسات مالی می شود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.


در نمودار بخش های حاکمیتی دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر هم وزارت بهداشت، وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت عتف در صدر و به دنبال آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نیرو، وزارت نفت و بعد از آن وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت دادگستری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی و قوه قضائیه قرار دارد.


باتوجه به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در بیشتر کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجام شده است، مرکز ماهر بعنوان CERT ملی ایران در سال ۱۳۸۷ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گسترده ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.
این مرکز در حوزه کارهای امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی برمبنای درخواست سازمان ها است. همین طور در حوزه کارهای پیشگیرانه نیز این مرکز وظیفه دارد تا به ارائه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعف های سامانه ها در سطح ملی و انتشار بسته های راهنما برای مقاوم سازی سامانه ها بپردازد.



1400/02/04
20:40:53
5.0 / 5
1019
تگهای خبر: آموزش , خدمات , رایانه , سایت
مطلب توسعه نرم افزار را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در DevSoft
نظرات بینندگان DevSoft در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
devsoft