معاون مركز ملی فضای مجازی خبر داد:

تصویب مقررات برای حل مشكل تبلیغات نامتناسب در اپلیكیشن ها

تصویب مقررات برای حل مشكل تبلیغات نامتناسب در اپلیكیشن ها

توسعه نرم افزار: مرکز ملی فضای مجازی برای حل مشکل تبلیغات نامناسب در اپلیکیشن ها برای کودکان و نوجوانان، پالایش تبلیغات گوگل ادموب و تصویب مقررات در زمینه مسئولیت حقوقی تبلیغات با رده سنی را در نظر گرفت.


به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، امیر خوراکیان با اشاره به مشکل جهانی تبلیغات نامناسب در برنامه های کاربردی موبایل که تهدیدی برای مخاطبان کودک و نوجوان کشورمان شمرده می شود، اظهار داشت: مرکز ملی فضای مجازی برای حل این مشکل در کشور، راهکارهایی مانند پالایش تبلیغات گوگل ادموب، اضافه شدن شرط تناسب سنی تبلیغات و برنامه، همین طور تصویب مقررات در زمینه مسئولیت حقوقی تبلیغات نامتناسب با رده سنی را در نظر گرفته است.نقش ایران در بازار محتوای حلال منطقهمعاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به پیشرو بودن ایران در عرصه تولید و فعالیت برنامه های کاربردی تلفن همراه (اپلیکیشن) در منطقه، از ظرفیت مناسب فروشگاه های ایرانی ارائه دهنده این برنامه ها برای ورود به بازار محتوای حلال کشورهای منطقه آگاهی داد. وی با تاکید بر موفقیت ایران در حوزه طراحی و تولید انواع برنامه های کاربردی تلفن همراه در منطقه از آن بعنوان یکی از خاصیت های مثبت و روبه جلو فعالیت ایران در فضای مجازی یاد کرد و اظهار داشت: از آنجائیکه رشد و توسعه این برنامه ها در داخل کشور صورت گرفته، تناسب بیشتری با فرهنگ و هویت اسلامی - ایرانی دارد. خوراکیان اضافه کرد: در دنیا تقریباً ۱۳۰ میلیون فارسی زبان وجود دارند که خود می تواند بازار بزرگی برای فروشگاه های ایرانی باشد. باتوجه به روابط خوب ایران با کشورهای همسایه مسلمان و نزدیکی فرهنگی با کشورهایی مانند افغانستان، قطر، عمان، لبنان، عراق و سوریه، ظرفیت بزرگی در مقابل فروشگاه های ایرانی اپلیکیشن ها برای توسعه بازار محتوای حلال قرار دارد.لزوم تبیین مقررات ضدانحصار برای اپ استورهامعاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر اهمیت برنامه های کاربردی تلفن همراه برای ارائه محتوا و خدمات اظهار داشت: اپلیکیشن های موبایل با تنوع زیاد و کارکردهای مختلف، جایگزین محتواها و خدماتی هستند که قبل تر به شیوه ها و در قالب های دیگری نظیر وب ارائه می شدند؛ به این جهت باتوجه به رشد بیش از پیش این برنامه ها و گسترش آنها در ابعاد مختلف زندگی مردم، باید مقررات ضد انحصار برای اپ دستورها تبیین شود. همین طور درباب مشکلاتی از قبیل تعدد ناظران، نارسایی و ضعف مقررات، ضوابط و چگونگی دسترسی به اطلاعات کاربران شفاف سازی صورت پذیرد. خوراکیان با اشاره به رشد ۳۰ درصدی همکاری اپ استورها با توسعه دهندگان ایرانی، اشاره کرد: برمبنای آمار و اطلاعات ارائه شده از طرف برخی فروشگاه برنامه های کاربردی ایرانی در مجموع این فروشگاه ها طی سالهای ۹۸ و ۹۹ افزون بر ۶۰ میلیون نصب داشته اند. وی اشاره کرد: آمارها نشان از افزایش قابل توجه ظرفیت اشتغال زایی تولید این برنامه ها دارد. سهم توسعه دهندگان از فروش اپلیکیشن در بعضی اپ های ایرانی با سیر صعودی شایان توجهی از سال ۹۴ تا سال ۹۸ به ۹ برابر رسیده است. البته درآمد توسعه دهندگان از تبلیغات، فروش اطلاعات کاربران و پرداخت های مربوط به کالاهای غیردیجیتال (برای مثال پرداخت هزینه سفر با تاکسی های اینترنتی) در این آمار محاسبه نشده است.بیشترین تعداد دانلود اپلیکیشن ها در سال ۹۸خوراکیان با اشاره به اینکه تعداد برنامه های موجود در این اپ استورها نیز با رشد شایان توجهی همراه بوده است، اظهار داشت: دسته های ابزارها، پیام رسان ها، کاربردی، شبکه های اجتماعی و آموزش به ترتیب بیشترین تعداد دانلود و به روزرسانی را در این سال داشتند. وی درباره وضعیت برنامه های موجود در فروشگاه های جهانی نیز اعلام نمود: برنامه های موجود در فروشگاه گوگل از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۹، ۱۷۵ برابر شده است. این در حالیست که درآمد حاصل از دانلود پولی و تبلیغات به ۹۳۵ میلیارد دلار در سال و دانلود درون برنامه ای این برنامه ها به ۳۶۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده است و پیش بینی می شود به ۹۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ برسد.رشد ۶۹ درصدی دانلود اپلیکیشن در دوران کرونا در ایرانمعاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی اضافه کرد: دانلود کلی برنامه ها در فروشگاه های داخلی در زمان شیوع کرونااز اول اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹، ۶۹ درصد رشد داشته که نسبت به رشد در سال ۹۸ دو برابر شده است. به همین دلیل نصب برنامه های در رابطه با درمان رشد ۱۰۰ درصدی و برنامه های دورکاری ۱۳ درصد رشد داشته است. همین طور در اسفندماه سال ۹۸، برگزاری رویدادهای آنلاین، فروشگاه های اینترنتی و رسانه و ویدئو، بیشترین میزان رشد را در بین سایر کسب وکارها داشته اند. وی اظهار داشت: از نظر موضوعی، بیشترین زمان کاربران در اپ های مربوط به رسانه های اجتماعی صرف شده و سرگرمی و بازی ها در رتبه های بعد قرار می گیرند. البته برنامه های پیام رسان و شبکه های اجتماعی در طول این سال ها بیشترین دانلود را در جهان داشته اند. خوراکیان با اشاره به این که نزدیک به ۸۰ درصد از دانلود برنامه های مختلف در سکوهای فروشگاه های برخط و اینترنتی همچون فروشگاه گوگل و اپل، تنها به یک درصد از ناشران نرم افزاری متعلق می باشد، اضافه کرد: این بدان معناست که تنها یک درصد از شرکت های ناشر برنامه های تلفن همراه، ۹۳ درصد از درآمد بازار را به خود اختصاص داده اند که انحصار شکل گرفته به نفع ناشران قدرتمند، موجب می شود توسعه دهندگانی که به صورت مستقل به انتشار برنامه خود اقدام می کنند، سهم کمتری از درآمد در بازار جهانی به دست آورند.انتقاد از انحصارطلبی برخی اپلیکیشن های ایرانیوی اظهار داشت: بعضی از برنامه های داخلی نیز با انتقاداتی در زمینه انحصارطلبی در عرضه برنامه های کاربردی تلفن همراه روبرو هستند که باید برای حمایت بیشتر از توسعه دهندگان و تنظیم بازار، سیاست گذاری دراین زمینه ها صورت گیرد و مرکز ملی فضای مجازی به دنبال این مهم می باشد. خوراکیان با یادآوری اهمیت گزارش های موضوعی تاثیرات فضای مجازی بر هر یک از محورهای مهم حوزه فرهنگ برای بهره مندی از دیدگاه های نخبگان، مدیران، مسئولان و فعالان این حوزه، اظهار داشت: این گزارش ها و بهره مندی از دیدگاه های صاحب نظران این حوزه، دستاوردهای ارزشمندی در طراحی و تنظیم مدل نوین حکمرانی در هر یک از این عرصه ها متناسب با مبانی اسلامی و ایرانی خواهد بود.


منبع:

1399/10/06
19:47:24
5.0 / 5
389
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
devsoft