چرا صداوسیما سروش را می فروشد؟
توسعه نرم افزار: تا چند روز دیگر یعنی 20 فروردین ماه امسال زمان مزایده و قرائت پیشنهادها برای فروش پیام رسان«سروش» است. پیام رسانی كه اواخر سال قبل آگهی مناقصه فروش مالكیت آن در پایگاه اطلاع رسانی مناقصات كشور منتشر و رسانه ای شدن آن بسیار خبرساز شد.
به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از ایسنا، روزنامه ایران در ادامه نوشت: پیام رسانی كه در بحبوحه فیلترینگ تلگرام هم هر روز خبرساز می شد. روزی با ادعای اینكه با بیش از ۲۰ میلیون كاربر، رقیب تلگرام است. روزهای دیگر هم با نشت اطلاعات كاربرانش، ثبت نام الزامی و بدون اطلاع كاربر، تغییرات پیاپی مدیرانش و سرانجام با جنگ لفظی كه دست اندركاران آن با وزیر ارتباطات بر سر حمایت های مادی و وام ۵میلیاردی داشتند، نام این پیام رسان را سرزبان ها انداختند. اما حال این سؤال مطرح است كه چرا صدا و سیما پیام رسان سروش را می خواهد به فروش برساند؟ آیا فروش این پیام رسان به منزله شكست آن است؟ و به جهت اینكه این پیام رسان بتواند با عقبه ای كه دارد باردیگر مطرح شود و كاربر جذب نماید سرمایه گذار جدید آن چه اقدام های مؤثری باید انجام دهد؟ كارشناسان حوزه پیام رسان ها و فناوری اطلاعات به این سؤالات پاسخ می دهند.
دشوار شدن نگهداری پیام رسان
«سازمان صدا و سیما پیام رسان سروش را به چند دلیل برای فروش به مزایده گذاشته كه به نظر می آید بحث اقتصادی و فشار «روبیكا» ازمهمترین آنها باشد.»
مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام رسان گپ با بیان مطلب فوق به «ایران» اظهار داشت: به نظر می آید علت اول به مزایده گذاشتن پیام رسان سروش، دشوار شدن نگهداری تجاری این پیام رسان است. چون هزینه های نگهداری پیام رسان ها زیاد است و باید مدل خوب تجاری وجود داشته باشد تا از پس هزینه های آن برآمد از آنجایی كه سازمان صدا و سیما نیز با مشكلات مالی روبه رو است و نمی تواند از نظر مالی آنرا پشتیبانی كند، حال تصمیم گرفته آنرا به مزایده گذاشته و به فروش برساند.
انجیدنی دلیل دوم به مزایده گذاشتن پیام رسان سروش را فشار اپلیكیشن روبیكا عنوان نمود و اضافه كرد: به نظرم سازمان صدا و سیما با اپلیكیشن روبیكا در حال مشاركت است. این برنامه به علت قدرت و رانتی كه دارد، توانسته یكسری كارها را به علت انحصار به خوبی انجام دهد. مثلاً پهنای باند آن در میان اپراتورها ( اپراتورهای اول و دوم ) رایگان بوده و تبلیغ آن روی آنتن صدا و سیما بی نهایت است ازاین رو همین موضوع ها سبب شده كه صدا وسیما انگیزه خودرا (حال هم به علت بحث تجاری و مشكلات مالی و هم به علت فشار روبیكا، ) برای همكاری با سروش از دست بدهد. به عبارتی حال كه مقرر است با روبیكا مشاركت داشته باشد دیگر نیازی به ادامه همكاری با سروش نمی بیند.
وی با اشاره به اینكه ورود صدا و سیما به داشتن پیام رسان از ابتدا كار درستی نبود، اظهار داشت: ولی باید گفت به مزایده گذاشتن این پیام رسان، به مدلول شكست خوردن پروژه نیست. چون خیلی از پیام رسان ها در دنیا مانند اسنپ چت، لاین و... بارها فروخته و یا وارد بازار بورس شده اند. یا وقتی واتس اپ به فیسبوك به فروش رسید یك پروژه شكست خورده نبود اتفاقاً بسیار هم موفق بود ازاین رو تغییر مالكیت امر طبیعی است و این كار برای رسیدن به منابع مالی بهتر و رشد بالاتر صورت می گیرد، چونكه برای سرمایه گذاری به پول بیشتری نیاز دارد.
این فعال حوزه پیام رسان ها در ادامه اظهار داشت: حال كه مقرر است سروش را كس دیگری بخرد و سرمایه گذاری كند، ازاین رو پول هایی كه برای آن پیش از این هزینه شده به هدر نرفته است، بلكه سرمایه گذاری بهتر برای آن ادامه می یابد و فروش آن به معنای ادامه كار است.
انجیدنی ابراز امیدواری كرد كه این پروژه را بخش خصوصی بخرد چون به نظر وی وقتی بخش خصوصی در این حوزه ورود می كند منابع آن اتلاف نمی گردد و بهتر از بخش دولتی و یا نیمه دولتی عمل می كند. وی اعتقاد دارد وقتی پیام رسان در دست حاكمیت است به علت رانتی كه دارد مانع پیشرفت بخش خصوصی می شود، چونكه امكان رقابت سالم وجود ندارد.
چابكی نیاز اول یك پیام رسان
سهیل تقوی كارشناس فناوری اطلاعات هم اعتقاد دارد فروش و مزایده پیام رسان سروش امری طبیعی است و از آنجایی كه راه اندازی آن از ابتدا و در زمان سرافراز رئیس سابق صدا و سیما سیاسی شد، حساسیت ها به آن زیاد شد.
تقوی اظهار داشت: به نظرم نهادهای حاكمیتی نباید در چنین پروژه هایی كه به دلیل قرار گرفتن در لبه فناوری نیاز به چابكی بالا دارد، ورود كنند بنابراین ورود صدا و سیما از ابتدا به حوزه پیام رسان ها كار درستی نبود و از همان ابتدا انتقادهای زیادی به آن وارد شد، چونكه نهادهای حاكمیتی و بزرگی چون صدا و سیما چابك نیستند.
وی با اشاره به اینكه حتی خود مدیران این پیام رسان نیز به چابك شدن آن اذعان می كنند، اضافه كرد: مرتضی رحیمی مدیر پیام رسان سروش و جعفر خورشاد رئیس هیأت مدیره این پیام رسان نیز همین عقیده را دارند آنها نیز اعلام نمودند كه صدا وسیما به دنبال تزریق چابكی به این پیام رسان و تسهیل منابع مالی است ازاین رو تصمیم گرفته مالكیت خودرا به بخش خصوصی و تجاری واگذار كند. وی ادامه داد: البته باید گفت صدا و سیما در بخش تبلیغات و رسانه این پیام رسان موفق عمل كرده ازاین رو مخاطب خوبی هم نسبت به سایر پیام رسان های داخلی جذب كرده بود ولی با فروكش كردن تبلیغات برای این پیام رسان مخاطبان آن هم ریزش كردند. این برند آنگونه كه انتظار می رفت نتیجه بخش نبود از طرف دیگر صدا و سیما طبق تعهداتی كه داشت نتوانست به حمایت های مالی خود از این پیام رسان ادامه دهد ازاین رو حالا بهتر دیده تا سهم خودرا به فروش برساند.
این كارشناس فناوری اطلاعات اعتقاد دارد كه افزایش اختلافات سیاسی، تبلیغاتی و فنی در این پیام رسان نیز سبب شد تا سروش پلاس رونمایی شود و پس از آن بود كه اختلافات در این پیام رسان علنی تر شد و در همین راستا صدا و سیما نیز تصمیم گرفت با فروش آن از این پروژه بیرون برود و آنرا به یك سرمایه گذار جدید بسپارد تا به رشد پیام رسان كمك نماید.
تقوی در ادامه اظهار داشت: فروش یك پیام رسان اتفاق خارق العاده ای نیست و در دنیا نیز معمول است و این كمك می نماید تا از طرف سرمایه گذار جدید حمایت شود ولی باید پول، هوشمند به آن تزریق شده و تغذیه شود، اگر این اتفاق بیفتد می توان به آینده این پیام رسان امیدوار بود.
وی با اشاره به اینكه به دلیلهای سیاسی به برند این پیام رسان لطمه وارد شده است، اضافه كرد: ازاین رو باید سرمایه گذار جدید برند را تغییر داده و بازیابی در آن صورت بگیرد تا بتواند رشد فناورانه ای داشته باشد. از طرف دیگر باید به شكل خلاقانه و كسب و كاری به آن تزریق شود تا وضعیت آن بهتر از قبل شده و مخاطبان زیادی را جذب نماید.
تقوی اعتقاد دارد وقتی پروژه ای به مزایده گذاشته شود مدلول اش شكست خورده بودن آن نیست واین نرم افزار بین ۲۰ نرم افزار برتر است و بین پیام رسان ها نیز جزو ۵ پیام رسان برتر انتخابی حاكمیت بوده. امكان دارد بین رقبای خارجی اش عقب ماندگی داشته باشد ولی در میان داخلی ها اینگونه نیست و دارای موفقیت نسبی در جذب مخاطب بوده است.
مرتضی برجی دیگر كارشناس حوزه پیام رسان ها نیز اعتقاد دارد كه سازمان صدا و سیما به این نتیجه رسیده كه بهتر است توسعه و نگهداری اپلیكیشن سروش در یك مجموعه دیگر صورت گیرد، برای اینكه نرم افزارهای شبكه اجتماعی از بعد فنی و بازاریابی تخصص ویژه ای نیاز دارند و پیگیری آن احتمالاً در كنار سایر وظایف ذاتی صدا و سیما پیچیده است.
این كارشناس حوزه پیام رسان ها اظهار داشت: به مزایده گذاشتن این برنامه كاربردی به معنای شكست پروژه نیست اما به نظر می آید سازمان صدا و سیما در مدیریت پیچیده آن موفق نبوده است چون اگر این اپلیكیشن با موفقیت عمل كرده بود و به اهداف از پیش تعیین شده می رسید، مدیریت صداو سیما مبادرت به فروش نمی كرد.
برجی اضافه كرد: صدا و سیما از نظر مالی و تبلیغاتی هزینه زیادی برای این اپلیكیشن پرداخت كرد و هر چه در توان داشت برای بالا بردن نصب و استفاده ازاین اپلیكیشن به كار گرفت، ولی به نظرم آنچنان كه باید هدفی كه می خواست، محقق نشد.
ایشان در ادامه اظهار داشت: باید این پیام رسان را مجموعه ای خریداری كند كه تخصصی و حرفه ای باشد. تجربه نشان داده است كه واگذاری به شركت های غیرمرتبط كار درستی نیست و نتیجه خوبی دربر نخواهد داشت مجموعه خریدار باید تعهد و انرژی خودرا در به مقصد رسیدن این كار به كار بندد. امیدوارم كه این پیام رسان راه خودرا پیدا كند.
منبع: توسعه نرم افزار
مطلب توسعه نرم افزار را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در DevSoft
نظرات بینندگان DevSoft در مورد این مطلب