كودكان در فضای مجازی به چه محتوایی نیاز دارند؟

كودكان در فضای مجازی به چه محتوایی نیاز دارند؟

توسعه نرم افزار: با توسعه اینترنت در جهان، سن استفاده از فضای مجازی هم بسیار پایین آمده است به صورتی كه حالا دیگر از هر سه كاربر اینترنت در جهان، یك نفر كودك است؛ كودكانی كه زمان زیادی را صرف بازی یا حضور در شبكه های اجتماعی می كنند و بیشتر اوقات هم بدون نظارت والدین، از اپلیكیشن های مختلف تلفن همراه استفاده می نمایند كه البته در همین راستا نرم افزارهایی ویژه نظارت والدین و محدود كردن میزان فعالیت كودكان در فضای مجازی تولید شده است.



به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از ایسنا، «ایران» در ادامه نوشت: نحوه استفاده كودكان از فضای مجازی در ایران هم دغدغه والدین و مسئولان است تا جایی كه بتازگی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حساب شخصی توئیتر خود مبادرت به نظرسنجی هایی درباره نهادهای موفق در حوزه تولید محتوا برای كودكان و هم میزان آشنایی كاربران با نرم افزارهای نظارت والدین كرده است و این جا این سؤال پیش می آید كه كودكان به چه محتوایی در فضای مجازی نیاز دارند.

بی اطلاعی والدین از نرم افزارهای نظارتی

چه كسی در ایران برنده حوزه تولید محتوای كودك در فضای مجازی است و در جهان چه تلاش هایی صورت گرفته تا محتوای دیجیتال مناسب در اختیار این قشر صدمه پذیر قرار بگیرد؟ والدین تا چه حد با نرم افزارهای نظارتی آشنا هستند؟ محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر خود از هشتگ #كودك_و_اینترنت بهره برده و در این نظرسنجی از چهار نهاد بعنوان تولیدكنندگان محتوا برای كودكان نام برد تا كاربران بتوانند به یكی از چهار گزینه خانواده/ مدرسه، صداوسیما، تولیدكنندگان مستقل داخلی و تولیدكنندگان بین المللی رأی بدهند. با نگاهی گذرا به نظرات كاربران متوجه می شویم كه بخش عمده كاربران ایرانی اعتقاد دارند بیشترین محتوای مورد علاقه كودكان مربوط به تولیدكنندگان بین المللی است و درواقع این تولیدكنندگان گوی سبقت را از خانواده و مدرسه، صداوسیما و تولیدكنندگان مستقل داخلی در زمینه تولید محتوا برای كودكان و نوجوانان موفق ربوده اند. كاربران همینطور كمترین امتیاز در این زمینه را به صدا وسیما دادند.

به دنبال نتایج این نظرسنجی، وزیر ارتباطات توئیت دیگری منتشر نمود تا یك نظرسنجی درباره میزان آشنایی كاربران با نرم افزارهای نظارت والدین بر استفاده كودكان از اینترنت انجام دهد. به دنبال این نظرسنجی ها، وزیر ارتباطات طی یادداشتی، نتایج را بسیار شگفت آور دانست و نوشت: در نظرسنجی دوم بیشتر كاربران گزینه «آشنایی ندارم و نیاز به معرفی بیشتر دارم» را انتخاب كردند. نتایج این دو نظرسنجی توئیتری، دو مبحث مهم را به ما گوشزد می كند. اول اینكه ما هنوز نتوانسته ایم در تولید محتوای جذاب برای كودكان مان توفیقی داشته باشیم و رضایت آنها را جلب نماییم و دوم اینكه تنها ۸ درصد از مردم بر رفتار فرزندشان در فضای آنلاین نظارت دارند. درواقع بیشتر شركت كنندگان در این نظرسنجی نسبت به نرم افزار های نظارت بر رفتار آنلاین كودكان، بی خبر هستند.

وزیر ارتباطات خاطرنشان كرد: هرچند وظیفه تولید محتوای مناسب به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست اما ما بعنوان بسترساز فضای آنلاین كشور، خویش را موظف می دانیم كه فضای مجازی را برای كودكان مان به محیطی جذاب، پرنشاط و پویا تبدیل كنیم؛ محیطی كه در آن كودكان با آگاهی والدین شان به گشت وگذار و تعامل و آموزش بپردازند. از این رو بر آن هستیم تا با پشتیبانی از تولیدكنندگان داخلی، نیازهای كودكان مان را برطرف نماییم و به معرفی ابزار های نظارت والدین بر رفتار كودكان بپردازیم. البته وزیر ارتباطات یادآور شده است كه برای تحقق این هدف، نیازمند یاری و همفكری مردم، اهالی فرهنگ و هنر و تولیدكنندگان محتوای ویژه كودكان است. آذری جهرمی همینطور خواهان همكاری نهادهای مؤثر در این حوزه بخصوص وزارت آموزش وپرورش، كانون پرورش فكری كودكان ونوجوانان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه شد.

از گوگل تا شبكه های اجتماعی

هرچند اینترنت فرصت های فراوانی برای آموزش كودكان فراهم می آورد ولی این كاربران كوچك می توانند مورد تهاجم محتوای نامناسب همچون آزار جنسی، خشونت و... قرار بگیرند. بنابراین تولید محتوای مناسب برای آنها برای همه كشورها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. ازسوی دیگر كودكان ساعت ها با تبلت و تلفن ها مشغولند و والدین نمی دانند كه آنها چه می كنند و فناوری هایی همچون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هم در نحوه ارتباط كودكان در جامعه تأثیرگذار هستند.

با وجود این، در جهان چه تلاش هایی برای تولید محتوای مناسب برای كودكان و نظارت بر فعالیت آنلاین آنها انجام شده است؟ در پاسخ باید گفت نحوه فعالیت كودكان در فضای مجازی و اینترنت، دغدغه ای جهانی است و بنابراین كمپانی های بزرگ ازجمله گوگل به این عرصه گام گذاشته اند. مدیران گوگل معتقدند توسعه سواد دیجیتال برای كودكان از همان سنین پایین امری بسیار ضروری می باشد و به آنها كمك می نماید تا به دنبال محتوای مناسب در فضای مجازی باشند. این مورد در كنار تولید محتوای متناسب با فرهنگ و روند زندگی و نیاز كودكان در هر منطقه و كشوری سبب می گردد كه كودكان عملاً در معرض صدمه كمتری قرار بگیرند.

در همین راستا، گوگل یك برنامه آموزشی با عنوان Be Internet Awesome عرضه داده است تا كودكان بتوانند با حریم خصوصی و اهمیت حفظ آن آشنا گردند. طی این برنامه كودكان همینطور نحوه مقابله با هكرها را هم آموزش می بینند. كودكان با كمك این برنامه آموزشی و با استفاده از یك بازی ویدئویی با نام Interland، با خطرات فیشینگ، حمله های هكری، حفظ حریم خصوصی و... هم آشنا می شوند. بدین سان كودكان هم آموزش می بینند و هم تفریح می كنند. در این بازی كودكان وارد یك دنیای خیالی می شوند كه ۴سرزمین دارد و آنها با هكرها، مهاجمان اینترنتی و... در یك محیط شاد مواجه می شوند و یاد می گیرند كه چگونه از خود در این فضا حفاظت كنند و اجازه ندهند از آنها و اطلاعاتشان سوء استفاده گردد. گوگل قبل از این هم در مبحث كدنویسی به كودكان كمك های شایان توجهی كرده بود. این غول دنیای فناوری در بخش نظارت والدین بر فعالیت آنلاین كودكان هم تابحال برنامه هایی مشخص داشته است یكی از این برنامه ها، ابزار Family Link است كه به والدین كمك می نماید تا بر رفتار كودكان زیر ۱۳سال خود در فضای مجازی نظارت داشته باشند. اگر كودكان به سایت هایی كه مناسب سن آنها نباشد رجوع كنند بلافاصله پیام هشداری برای والدین ارسال می گردد. والدین می توانند چنین صفحاتی را از دسترس كودكان خارج كنند.

از آنجا كه كودكان به شبكه های اجتماعی هم علاقه مندند و گاه تمرینات درسی خویش را هم با حضور در گروه های مدرسه كه در شبكه های اجتماعی تشكیل می گردد انجام می دهند، شبكه های اجتماعی ویژه كودكان طراحی شده است كه از آن جمله می توان به YouTube Kids، Kidzworld، Messenger Kids و... اشاره نمود. برخی كشورها هم از حضور كودكان در شبكه های اجتماعی بزرگسالان ممانعت می كنند. بعنوان مثال در چین شبكه اجتماعی Weibo كه توئیتر چینی به حساب می آید و ۴۳۰میلیون كاربر فعال ماهانه دارد، حضور زیر ۱۴ساله ها را در این پلت فرم ممنوع كرده تا از كودكان حمایت شود. گفته می گردد كه مقرر است نسخه ویژه ای از Weibo برای كودكان طراحی شود كه مناسب سن آنها باشد.

افزایش مهارت دیجیتال، نیاز امروز كودكان

یكی از پتانسیل های بالای اینترنت برای كودكان، آموزش الكترونیك (E-learning) است چون كه محتوای دیجیتال نقش مهمی در آموزش كودكان ایفا می كند و بنابراین هم افزایش مهارت دیجیتال آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. این پتانسیل مورد توجه خیلی از فعالان عرصه اینترنت قرار گرفته است.

بیشتر از ۹۰ درصد كودكان چینی (تا ۱۸سال) به اینترنت موبایل دسترسی دارند و از آن برای آموزش استفاده می نمایند. تعداد دانش آموزان زیر ۱۰سال كه به اینترنت دسترسی دارند در چین از ۵۶درصد سال ۲۰۱۰ در سال قبل به بیش از۶۸درصد رسید.۶۴درصد از كودكان ابتدایی تلفن همراه دارند. ۸۵ درصد كودكان چینی برای تمرینات خود بیشتر از وی چت استفاده می نمایند.

برای توسعه محتوای اینترنت ویژه كودكان، كمپانی تولیدكننده اسباب بازی های برند «لگو» یعنی The Lego Group همكاری خویش را با غول فناوری و اینترنت چینی یعنی «تنسنت» افزایش داده تا در زمینه بازی، محتوای شبكه اجتماعی و... فعالیت هایی مناسب سن كودكان عرضه شود.
«سان ژونگوایی» یكی از دبیران كمپانی تنسنت اظهار داشت: جمعیت كاربران اینترنت در جهان نشان داده است كه تعداد كاربران جوان رو به افزایش است و ما تلاش داریم طی این همكاری، محتوای مثبت دیجیتال و جالب توجهی را تولید نماییم تا در آموزش مورد استفاده آنها قرار بگیرد. بعنوان مثال ویدئوهای آموزشی برای ساخت وسایل مختلف فناورانه لگو بر پلت فرم «تنسنت» عرضه شد و توسعه بازی های دیجیتال هم بخش دیگری از این همكاری است.

كمپانی چینی «تنسنت» همینطور با كمپانی آموزشی امریكایی Age of Learning همكاری دارد تا در قالب برنامه آموزشی ABCmouse در اینترنت، آموزش زبان انگلیسی را برای كودكان به ارمغان بیاورد؛ یك پلت فرم آموزشی ویدئویی كه كودكان چینی را با معلمان انگلیسی زبان اتباط می دهد و می تواند در قالب ویدئو، كتاب، فعالیت های آنلاین مانند بازی، آواز و داستان به كودكان آموزش زبان انگلیسی بدهد. این آموزش با استفاده از «وی چت» بعنوان یكی از محبوب ترین پلت فرم های این كشور به خانه خیلی از كودكان چینی راه یافته است و كمتر به معلم خصوصی گرایش نشان می دهند. حالا بیشتر از ۱۱۰میلیون كودك ۳تا ۸سال چینی در این بازار آموزش آنلاین چند میلیارد دلاری حضور دارند.

برنامه های تلویزیونی هم در كشورهای مختلف تلاش داشته اند تا كودكان را نشانه بگیرند و به آموزش آنها در زمینه های مختلف از عادات غذایی گرفته تا آموزش دروس مدرسه، خوش رفتاری با حیوانات و... بپردازند ولی مطالعات نشان می دهد كه همچنان فضای مجازی و اینترنت از تلویزیون پیشی گرفته و كودكان از آن تأثیر بیشتر می گیرند. فضای مجازی در قالب وب سایت های آموزشی، شبكه های اجتماعی و... با كودكان همراهی دارند.




1397/08/22
18:21:35
5.0 / 5
4882
تگهای خبر: آنلاین , اینترنت , برنامه , توسعه
مطلب توسعه نرم افزار را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در DevSoft
نظرات بینندگان DevSoft در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
devsoft