از سوی معاون وزیر ارتباطات

دلیل افزایش قیمت تلفن همراه اعلام گردید

دلیل افزایش قیمت تلفن همراه اعلام گردید

توسعه نرم افزار: معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان اینكه بازار تلفن همراه بازاری كاملا وابسته به ارز است، اظهار داشت: بیشتر از 30 درصد افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار به علت كمبود عرضه است.


به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از ایسنا، فلاح جوشقانی درباره تعرفه های تلفن همراه، اظهار نمود: در حوزه اینترنت همراه و صدا، دو اپراتور ایرانسل و همراه اول افزایش قیمت داشتند، اما اپراتور رایتل تغییر تعرفه نداشته كه بررسی اولیه ما حاكی می باشد كه این اپراتورها در چارچوب مصوبات كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات این اقدام را انجام دادند. گزارشی را آماده كردیم و طی دو هفته آینده در كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات عرضه می نماییم.
وی با اشاره به اینكه اپراتورها مبحث افزایش تعرفه ها را با عنایت به مسائل موجود مطرح می كنند، اضافه كرد: اكنون حداكثر به صورت میانگین حدود 10 درصد افزایش هزینه در اپراتورها را داریم كه در چارچوب مصوبات و مقررات بوده است.
فلاح خاطرنشان كرد: شاید بخشی از این افزایش تعرفه باوجود افزایش هزینه ها اجتناب ناپذیر باشد و درواقع افزایش غیرمعقولی رخ نداده اما طبق دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بررسی كردیم و برپایه گزارش خود اقدام لازم را خواهیم داشت.
وی درباره اینكه آیا تحریم بر خرید تجهیزات مورد نیاز ارتباطات رادیویی اثرگذار بوده است، اظهار نمود: بسته كاملی شامل برنامه هایی برای مقابله با این مباحث و حمایت های مورد انتظار در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فراهم شده و در مراجع ذی ربط توسط همكاران ما در حال دنبال شدن است تا بسته حمایتی یا بسته آمادگی و حمایتی را داشته باشیم.

فلاح جوشقانی در ادامه اظهار داشت: واقعیت این است كه تحریم درنهایت امكان دارد تاثیرات خویش را در این حوزه داشته باشد اما خوشبختانه در حوزه توسعه بخصوص در حوزه تلفن همراه با عنایت به برنامه ریزی‎هایی كه از قبل شده بود، در حوزه توسعه ای مشكلی نداریم اما در حوزه پشتیبانی تجهیزات، اگر در آینده با این شرایط پیش برویم، امكان دارد مشكلاتی پیش آید و رویكرد ما استفاده از توان داخلی است.
وی افزود: امسال در نمایشگاه تِلكام، شركت های ایرانی حضور مطلوب و توانمندی بسیار خوبی در حوزه های فنی مهندسی، نرم افزاری و تولید تجهیزات سخت افزاری داشتند اما این به معنای این نیست كه در شبكه های ما به خصوص تلفن همراه، شبكه های "های تكنولوژی" هستند، بلكه معمولا برروی لبه تكنولوژی حركت می كنند و نیازمندی دارند و در حال برنامه ریزی هستیم تا تحریم كمترین تاثیر را بر این حوزه بگذارد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیان كرد: سال قبل با آغاز كار دولت، 50 درصد شهرها پوشش نسل سه و چهار تلفن همراه داشتند و در انتها سال گذشته، پوشش را به صددرصد رساندیم و الان تمركز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برروی دو حوزه است؛ یكی پوشش روستایی كه برنامه مدونی همكاران مجری طرح uso دارند و دیگری مبحث جاده هاست كه توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دنبال می گردد و به استان های مختلف همچون چهارمحال و بختیاری می رویم تا بتوانیم پوشش ها را بهتر نماییم.
او تصریح كرد: در حوزه تكمیل توسعه ارتباطات ثابت به علت مشكلات این حوزه و سرمایه گذاری بالا، كمی مشكلاتش نسبت به حوزه تلفن همراه بیشتر است و ما نتوانستیم پوشش در حد مناسب را تولید نماییم.
وی ادامه داد: طبق اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه باید برای 80 درصد خانوارها دسترسی 20 مگابیت بر ثانیه تولید شود كه با برآوردهای ما شاید تا آخر برنامه ششم توسعه، به سرمایه گذاری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان نیاز است كه برای تامین سرمایه گذاری بخصوص اینكه این حوزه را بخش خصوصی پوشش می دهد، كمی شرایط سخت تر است اما در حال برنامه ریزی هستیم.
او با اشاره به وجود 63 هزار روستا در كشور، اظهار نمود: در 42 تا 43 هزار روستا پوشش ارتباطات مخابراتی نظیر تلفن ثابت كامل شده و همكاران فعال در این حوزه در حال برنامه ریزی برای كامل شدن پوشش هستند و برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است كه سرویس ثابت و همراه و اینترنت در روستاهای بالای 20 خانوار كامل شود.
وی با اشاره به اینكه بازار تلفن همراه بازاری كاملا وابسته به ارز است، افزود: برپایه مصرف سال قبل گوشی تلفن همراه در كشور، ماهانه دو میلیون و سالانه 24 میلیون گوشی تلفن همراه در كشور فروخته شده كه برآورد قیمت آن دو تا سه میلیارد دلار است؛ یعنی اگر قرار باشد بازار همانند سال قبل تامین گردد، این هزینه را خواهد داشت.
فلاح جوشقانی تصریح كرد: بخشی از مشكلی كه در قیمت گوشی به وجود آمده به علت افزایش قیمت ارز است كه اجتناب ناپذیر است و یك گوشی 200 دلاری كه قبلا 600 تا 700 هزار تومان در بازار عرضه می شد، اكنون سه برابر شده است.
وی اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یك لیست اعلام نمود كه تعدادی گوشی تلفن همراه با ارز دولتی گرفته شده بود و به قیمت گران تری به فروش رسید و الان در حال بررسی است كه این تخلفات صورت گرفته در بازار و اینكه متاسفانه گوشی تلفن همراه بعنوان كالای مورد نیاز شناخته نشده و در اولویت سوم است، سبب شده تا عرضه در بازار به شدت پایین آید و ما اكنون 67 میلیون مشترك باند پهن تلفن همراه داریم كه گوشی هوشمند نیاز دارند كه قیمت بالای 200 تا 300 دلار دارد و بررسی كردیم كه گرانی در بازار سبب شده تا بیشتر از 30 درصد افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار صورت بگیرد كه به علت كمبود است.
رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی كه در سفر به شهركرد در جمع خبرنگاران استان سخن می گفت، بیان كرد: اكنون فعالیت خیلی از شركت های وارد كننده گوشی، متوقف شده یا اینكه نتوانستند ارز تهیه كنند و ما فكر می نماییم این 30 درصد افزایش قیمت گوشی تلفن همراه كه به علت نبود ارز بوجود آمده به قیمت واقعی خود باز خواهد گشت اما درحقیقت تامین و تنظیم بازار گوشی تلفن همراه به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست و جز وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است و ما به علت اجرای طرح رجیستری درگیر شدیم.
ایشان در ادامه اظهار داشت: ادعا داریم و این ادعا را اثبات می نماییم كه قاچاق گوشی تلفن همراه را به صفر رساندیم اما متاسفانه در انتهای اجرای طرح رجیستری با مشكلات بازار مواجه شدیم و كمبودهایی كه در بازار وجود دارد ارتباطی به رجیستری ندارد و رجیستری هزینه های قانونی را به گوشی اضافه كرده است.
فلاح جوشقانی درباره فیلتر اینستاگرام، بیان كرد: اطلاعی در این زمینه ندارم و بطور قطع سیاست گذار و تصمیم گیر در این حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست.



1397/07/19
14:02:25
0.0 / 5
4849
تگهای خبر: اینترنت , برنامه , توسعه , سخت افزار
مطلب توسعه نرم افزار را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در DevSoft
نظرات بینندگان DevSoft در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
devsoft