توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛

توسعه آموزش های تخصصی فناوری های نوظهور

توسعه آموزش های تخصصی فناوری های نوظهور

به گزارش توسعه نرم افزار رئیس مرکز آموزش مهارت های تحول دیجیتالی پژوهشگاه ICT از توسعه آموزش های تخصصی در فناوری های نوظهور مانند هوش مصنوعی، نسل پنجم ارتباطات سیار (۵G ) و اینترنت اشیا (IOT ) اطلاع داد.


به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، صادق عباسی شاهکوه ضمن اشاره به روند تبدیل دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات به مرکز آموزش مهارت های تحول دیجیتال اظهار داشت: دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات حدود سه دهه با مجوز شورای گسترش آموزش عالی فعالیت و دانشجوهای زیادی را تربیت کرد که در بخش های مختلف ICT چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی نیروهای تأثیرگذاری بوده اند. این دانشکده در این سه دهه فراز و نشیب های زیادی را داشته است تا نهایتاً در سال ۱۳۹۶ بر اساس تصمیم شورایعالی اداری در خصوص عدم تربیت دانشجو توسط دستگاههای اجرایی، این فعالیت دانشکده به اتمام رسید. وی افزود: اما بر اساس تصمیمی که در سطح وزارت ارتباطات گرفته شد به این علت که آموزش های کوتاه مدت و تخصصی و مهارتی، مورد نیاز بخش ICT است، قرار شد مجموعه ای به نام مرکز آموزش مهارت های تحول دیجیتال ایجاد شود و با بحث ها و بررسی های مفصلی که در سطح وزارت خانه انجام شد، نهایتاً به علت سنخیتی که وجود داشت تصمیم این بود که این مرکز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شود که نهایتاً با تصویب هیئت امنای دو مجموعه، این ساختار در پژوهشگاه شکل گرفت و از آغاز سال جاری دانشکده علمی کاربردی در چارچوب مرکز آموزش مهارت های تحول دیجیتال به فعالیت قانونی خود ادامه می دهد. عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه آنچه بعنوان وظایف و اهداف برای این مرکز ترسیم شده به طور عمده برنامه ریزی، سیاست گذاری و اجرای آموزش های تخصصی، شغلی و مهارتی است، افزود: آموزش هایی که در رابطه با توسعه کارآفرینی و کمک به شرکتهای نوپا و دانش بنیان باشد و توسعه آموزش های تخصصی در فناوری های نوظهور مثل هوش مصنوعی، IoT، ۵G و حوزه هایی که امکان دارد بخش خصوصی کمتر وارد آن شود، در این مرکز انجام می شود. وی ادامه داد: هدف کلی ما تربیت نیروی انسانی متخصص است تا علاوه بر آشنایی کامل به فناوری های آینده و فناوری های جدید، در زمینه آموزش مهارت های نرم (مهارت های ارتباطی، مهارت های تحلیل مشکلات، حل مسئله) هم فعالیت داشته باشیم. عباسی شاهکوه ضمن اشاره به اینکه علاوه بر موارد گفته شده در قالب سیاست های دولت، بحث سنجش صلاحیت حرفه ای هم جز اهداف این مرکز در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: این مرکز در چارچوب پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات این امکان را فراهم خواهد آورد تا بتوانیم در آینده از نتایج پژوهش هایی که در حوزه ICT در این پژوهشگاه انجام می شود، برای آموزش ها بهره برده و از تعداد قابل توجهی عضو هیئت علمی متخصصی که در پژوهشگاه هستند استفاده نماییم و سطح آموزش را بالاتر آوریم. رئیس مرکز آموزش مهارت های تحول دیجیتالی یکی دیگر از اهدافی که برای این مرکز دیده شده را آینده پژوهی در حوزه آموزش و همکاری بین المللی در حوزه آموزش مهارت های تحول دیجیتال و ICT عنوان نمود و اظهار داشت: ما از یک سال قبل با همکاری سازمان نظام صنفی کامپیوتری در چارچوب یک پروژه تمام آن چیزی که مورد نیاز است در آینده بخواهیم روی آن کار نماییم و نیاز کشور باشد را احصا و بر اساس آن برنامه ریزی کردیم. وی اظهار داشت: به علت آنکه در حوزه آموزش های مهارتی فقط بحث های نظریه مطرح نیست و قاعدتاً باید آزمایشگاه ها را تجهیز نماییم، آزمایشگاه هایی که وجود داشت را ارتقا دادیم و در حوزه های مختلف آنها را تکمیل می نماییم تا بتوانیم آموزش هایمان را به صورت عملی هم در آینده انجام دهیم. عباسی شاهکوه در ارتباط با آموزش مهارت برای سربازان وظیفه هم اظهار داشت: در دو سال گذشته با همکاری قرارگاه مهارت آموزی سربازان، بخش در ارتباط با ICT را ما برعهده داریم و به کمک همه استان ها و تمام بخش هایی که درگیر هستند می توانیم آن نمونه را برای بخش های دیگر هم پیاده نماییم. در این مرکز تعداد زیادی سرباز تحت آموزش هستند که البته این کار به صورت مستقیم صورت نمی گیرد بلکه ما مربیان را آموزش و به آنها گواهی می دهیم و مربیان به سربازان آموزش می دهند.


منبع:

1400/01/30
14:22:42
5.0 / 5
220
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , برنامه , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
devsoft