تكلیف خدمات ارزش افزوده مشخص شد
توسعه نرم افزار: باتوجه به اینكه قرار بود تا آخر سال جاری، تكلیف كلاهبرداری های ارزش افزوده مشخص شود، ضوابط استفاده از خدمات ارزش افزوده در كمیسیون تنظیم مقررات تصویب گردید كه به سبب آن، دارنده پروانه ارائه خدمات ارتباطی موظف است بعد از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از طرف مشترك، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آنرا به مشترك اعلام كند و همین طور برای مشترك به صورت جداگانه صورتحساب صادر كند.
به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) كه به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامك معمول است و مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، تبلیغات موبایلی و اطلاع رسانی می شود. خدمات ارزش افزوده می تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شركای ثالثی كه بعنوان تامین كننده محتوا (Content Provider) شناخته می شوند، صورت گیرد.
بااینكه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط كاربر انتخاب شود، اما بعضی از شركت های ارزش افزوده، كاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویس ها درآورده اند. از آنجائیكه این خدمات معمولاً هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یك پیامك ارزش افزوده به كاربر می تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینه های زیادی كه در قبوض كاربران سیمكارت های دائمی آمده یا سرویس هایی كه سبب تمام شدن اعتبار سیمكارت های اعتباری شده، اعتراض خیلی از كاربران را به دنبال داشت.
در این راستا در صورتیكه مقرر شده بود با جمع بندی پیشنهادات وزارت ارتباطات با مركز ملی فضای مجازی، تا پیش از اختتام سال ۱۳۹۸، كلاهبرداری های ارزش افزوده تعیین تكلیف شود، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- امروز در توییتر نوشت: به رغم وجود چالش ها و فشارهای بسیار زیاد، مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره اختتام دادن به كلاهبرداری های خدمات ارزش افزوده، روز گذشته به اپراتورها ابلاغ گردید.
حسین فلاح جوشقانی - دبیر كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات - نیز امروز از تصویب و ابلاغ مصوبه مربوط به ضوابط ارائه و استفاده از خدمات ارزش افزوده آگاهی داد و اظهار داشت: كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در آخرین جلسه سال ۹۸ باتوجه به مصوبه شورای عالی مجازی و با هدف پشتیبانی از حقوق مشتركین الحاقیه ای برای مصوبه ۲۴۸ درباره ارائه و استفاده از خدمات ارزش افزوده تصویب كرد.
وی با اشاره به وجود برخی چالش ها در ارائه خدمات ارزش افزوده و ناآگاهی بعضی از مشتركان در مورد شرایط و هزینه های عضویت، روش های استعلام وضعیت عضویت و یا لغو آن اضافه كرد: در این مصوبه موضوع اعتبار خدمات ارزش افزوده پیش بینی شده است كه بر طبق آن مشترك می تواند بسته خدمات ارزش افزوده را با قیمت مشخصی خریداری كند و اپراتورها نیز صرفاً به مشترك اجازه می دهند خدمات ارزش افزوده را تا سقف اعتبار تعیین شده فعال كند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره كرد: هرگونه مبلغی كه بابت خدمات ارزش افزوده از مشتركان تلفن ثابت و یا تلفن همراه دائمی یا اعتباری كسر می شود باید از محل اعتبار تعیین شده باشد. دارندگان پروانه هم موظف می باشند بعد از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از طرف مشترك، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده از آنرا به مشترك اطلاع داده و حداكثر تا سقف اعتبار خدمات ارزش افزوده مشترك، خدمت درخواستی را برای وی فعال كنند.
فلاح جوشقانی با اشاره به اینكه هرگونه تمدید یا فعال سازی مجدد اعتبار خدمات ارزش افزوده باید بعد از درخواست مجدد از طرف مشترك صورت گیرد، اضافه كرد: دارنده پروانه موظف است بعد از اختتام اعتبار خدمات ارزش افزوده پیامكی در خصوص اختتام اعتبار این خدمات برای مشترك ارسال نماید و برای مشتركین تلفن ثابت و همراه دائمی به صورت جداگانه صورتحساب صادر كند.
مفاد مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات چیست؟
طبق مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه ۳۰۰ در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸، باتوجه به مصوبه جلسه شماره ۲۱ در تاریخ یك بهمن ماه ۱۳۹۳ شورای عالی فضای مجازی و بر طبق مصوبه شماره ۲ جلسه ۲۴۸ كمیسیون در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۵، بمنظور پشتیبانی از حقوق مشتركین و باتوجه به وجود بعضی از چالش ها در ارائه خدمات ارزش افزوده از قبیل ناآگاهی بعضی از مشتركین از شرایط و هزینه های عضویت، روش های استعلام وضعیت عضویت و لغو آن، عضویت ناخواسته و همین طور شفاف سازی درباب ارائه و استفاده از خدمات ارزش افزوده، این مصوبه را تصویب كرد.
در این مصوبه آمده است هرگونه جمع آوری مبالغ بابت خدمات ارزش افزوده برای مشتركان تلفن ثابت و همراه پس پرداخت (دائمی) و پیش پرداخت (اعتباری) صرفا باید از محل اعتبار خدمات ارزش افزوده صورت گیرد. همین طور دارنده پروانه موظف است بعد از دریافت درخواست خدمات ارزش افزوده از طرف مشترك، شرح خدمات، هزینه و زمان استفاده آنرا به مشترك اطلاع داده و حداكثر در سقف اعتبار خدمات ارزش افزوده مشترك، نسبت به فعال سازی خدمت ارزش افزوده درخواستی اقدام نماید.
دارنده پروانه در صورت عدم وجود اعتبار خدمات ارزش افزوده، نمی تواند هیچ خدمت ارزش افزوده ای را به صورت غیررایگان برای مشترك فعال كند و همین طور دارنده پروانه موظف است در صورت اتمام اعتبار خدمات ارزش افزوده، پیامكی در خصوص اختتام اعتبار خدمات ارزش افزوده به مشترك ارسال نماید. دارنده پروانه در توقف یا ادامه خدمات ارزش افزوده به صورت رایگان و در قالب قرارداد خود با ارائه دهنده خدمات ارزش افزوده به مشترك مختار است.
همین طور هرگونه تمدید یا فعال سازی مجدد اعتبار خدمات ارزش افزوده منوط به ارائه درخواست جدید از طرف مشترك است و دارنده پروانه موظف است مكانیزمی ساده و شفاف برای مشاهده و اطلاع مشترك از جزئیات میزان كاركرد خدمات ارزش افزوده وی، فراهم آورد. دارنده پروانه موظف است بمنظور اطلاع رسانی و انجام محاسبات خدمات ارزش افزوده ارائه شده به مشتركین تلفن ثابت و همراه پس پرداخت (دائمی) صورتحساب جداگانه صادر كند. بدهی و ضمانت اجرای این خدمات قابل تسری و اعمال به سایر خدمات مشترك نیست.
مسئولیت پاسخگویی به هزینه های كسرشده از مشترك بابت خدمات ارزش افزوده بر عهده دارنده پروانه است و دارنده پروانه باید تمهیدات لازم برای نگهداری جزئیات در رابطه با مفاد این مصوبه را به مدت شش ماه فراهم آورد. دارنده پروانه موظف است بمنظور انجام نظارت بر حسن اجرای این مصوبه و رسیدگی به شكایات مربوط، سامانه ها و دسترسی های لازم را با تایید سازمان ایجاد كند، بطوریكه اجرای كلیه مفاد مصوبه برای سازمان قابل احراز باشد.
رعایت الزامات موضوع این مصوبه مطابق مصوبه جلسه ۲۱ شورای عالی فضای مجازی در تاریخ یكم بهمن ۱۳۹۳ برای ارائه خدمات ارزش افزوده الزامی است و دارنده پروانه موظف است برای انطباق خدمات فعلی خود با مفاد این مصوبه اقدام نماید. همین طور این مصوبه از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۹۹ لازم الاجرا است.
منبع: توسعه نرم افزار
مطلب توسعه نرم افزار را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در DevSoft
نظرات بینندگان DevSoft در مورد این مطلب