معاون وزیر ارتباطات:

برای آخر دادن به خدمات ارزش افزوده موبایل انگیزه سیاسی نداریم

برای آخر دادن به خدمات ارزش افزوده موبایل انگیزه سیاسی نداریم

به گزارش توسعه نرم افزار معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینكه گردش مالی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بازار خدمات ارزش افزوده موبایل (وس) نیازمند شفاف سازی است، اظهار داشت: برای آخر دادن به این خدمات، هیچ انگیزه سیاسی نداریم.


به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از وزارت ارتباطات، حسین فلاح جوشقانی عرضه سرویس خدمات ارزش افزوده (وَس) به شیوه كنونی را نوعی كلاهبرداری و سوءاستفاده از مشتركین دانست و از نظارت و عزم جدی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برای مقابله با آن اطلاع داد.
وی با اشاره به تصمیم قاطع وزیر ارتباطات برای آخر دادن به «وس» اظهار داشت: در پروانه هایی كه برای اپراتورهای موبایل صادر كردیم یك سری خدمات پایه مثل خدمات صوتی، داده و پیامك تعریف شده است كه بر این بستر یك سری خدمات دیگر تحت عنوان خدمات ارزش افزوده شكل گرفته كه همان گونه كه از اسم آن مشخص است، یعنی یك ارزش اضافه تری به مشتركین عرضه دهیم كه این در پروانه اپراتورها بعنوان سرویس های مجاز ذكرشده است؛ اما امروزه این خدمات سبب نارضایتی و سوءاستفاده از مشتركین شده است. معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: برای مثال خدماتی در بستر پیامك در چارچوب اطلاع رسانی، فرهنگی، آموزش و سرگرمی شكل گرفته اند كه امروزه به جای آن كه ارزش برای مشترك ایجاد كند باعث كلاهبرداری و سوءاستفاده شده است. بر مبنای برآوردهای ما بیشتر از ۹۰ درصد بستر «وس»، بستر سوءاستفاده است كه در بسیاری موارد بدون اطلاع مشترك سرویسی برای وی فعال شده كه برای حل این مشكل به اپراتورها دستور دادیم علاوه بر اطلاع دادن به مشترك، تائید باردیگر هم از مشترك گرفته شود.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت: اگر منصفانه به این قضیه نگاه نماییم، می بینیم كه در این ماجرا ما خوب عمل نكرده ایم كه مردم ناراضی هستند. از نقطه نظر ما بعنوان رگولاتوری و همینطور از نظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اساسا این موضوع، حق الناس است و باید به حقوق مردم توجه شود؛ مردم حق دارند بدانند در ازای پولی كه پرداخت می كنند چه سرویسی دریافت می كنند و باید بتوانند آنرا مدیریت كنند. وی با اشاره به اینكه سال قبل تخلف هایی از جانب شركت های خدمات ارزش افزوده كه با اپراتورها كار می كردند صورت گرفت كه متخلفان شناسایی و با آنها برخورد شد و اپراتورها مجبور به بازگرداندن چهار تا پنج میلیارد از وجوه دریافتی به مردم شدند، افزود: بااین حال معتقدیم این مساله باید ریشه ای حل شود. یكی از طریق حل ها این است كه اختیار فعال كردن سرویس ها در دست مشترك باشد نه اپراتور. اقدامی كه ما می خواهیم انجام بدهیم این است كه ابتدا تمام سرویس ها را غیرفعال و به مشترك برای فعال سازی مجدد پیام درخواست ارسال نماییم و اگر مشترك تمایل داشت در سرویس باقی بماند و آنرا تائید كرد، باردیگر هم از او تائید مجدد گرفته شود تا سرویس موردنظر برای او فعال شود. اما اگر در ادامه دیدیم كه بازهم امكان دارد بستر سوءاستفاده و كلاه برداری باقی بماند، تمام سرویس های ارزش افزوده را تعطیل می نماییم.
فلاح جوشقانی با تاكید بر اینكه ما هیچ انگیزه ای جز تحقق نفع مردم نداریم، افزود: در این قضیه امكان دارد ذی نفعان بازار ارزش افزوده پای مباحث سیاسی را هم وسط بكشند كه من دراین باره نمی توانم نظر بدهم اما همان گونه كه وزیر ارتباطات در توئیتر خود منتشر نمودند مبحث حق الناس مساله ای است كه نمی توان از آن چشم پوشی كرد. من انگیزه كسانی كه مبحث را سیاسی می كنند را نمی دانم. امكان دارد این نظرات به خاطر بحث های مالی باشد؛ اما یقیناً ما بعنوان رگولاتوری پیگیر حقوق مردم هستیم و در این مساله هیچ انگیزه سیاسی نداریم.
وی با تاكید بر اینكه اساسا نفع مالی هم در ماجرای آخر «وس» از جانب وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی مطرح نیست اضافه كرد: طبیعتاً هر چه اپراتورها سرویس بیشتری فعال كنند، سهم بیشتری هم دریافت می كنند كه درصدی از آن به سازمان تنظیم مقررات تعلق می گیرد. اگر ما نگاه مادی به این قضیه داشتیم هیچگاه آخر «وس» را مطرح نمی كردیم. نفع و هدف اصلی ما در عرضه خدمات به مردم، خود مردم هستند. مردم باید از سرویس هایی كه دریافت می كنند رضایت داشته باشند.
رئیس رگولاتوری درباره گردش مالی بازار ارزش افزوده اظهار داشت: ما تخمین می زنیم كه بازار «وس» گردش مالی حدود ۲ هزار تا ۲۵۰۰ میلیارد تومانی دارد كه بازاری غیر شفاف و نیازمند مدیریت است. فرآیند درهم تنیده ای بین شركت های عرضه دهنده «وس» وجود دارد كه باید شفاف شود تا مشخص شود آنها این پول ها را از كجا دریافت و در كجا خرج می كنند. معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: تیم نظارتی ما طی یك تا دو روز آینده برای افزایش نظارت بر حوزه سرویس ارزش افزوده در اپراتورها مستقر می شوند و همینطور اقدامات دیگری هم تا ۲ هفته آینده با عنایت به مهلت هایی كه تعیین شده انجام می دهیم كه پس از به سرانجام رسیدن آن، نتایج را اعلام خواهیم كرد.

1398/07/09
22:39:06
5.0 / 5
2975
تگهای خبر: حقوق , خدمات , سرگرمی , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
devsoft