به دلیل نبود كیفیت،

مردم سراغ پیام رسان های بومی نمی روند

مردم سراغ پیام رسان های بومی نمی روند

مشاور رئیس مركز ملی فضای مجازی با اشاره به اینكه مردم پیام رسان با كیفیت می خواهند، اظهار داشت: مردم به علت نبود كیفیت، سراغ پیام رسان های بومی نمی روند و ما هم اگر خدمات و اختیاراتی كه به شبكه هایی مانند واتس اپ و اینستاگرام می دهیم را به پیام رسان های بومی بدهیم، آنها پیشرفت كرده و خدمات خوبی عرضه خواهند كرد.


به گزارش توسعه نرم افزار به نقل از ایسنا، عباس آسوشه در یک برنامه رادیویی با اعلان اینکه شبکه ملی اطلاعات معادل فضای مجازی نیست بلکه زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی فضای مجازی است، اظهار داشت: بسیاری معتقدند خدمات دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک، خدمات محتوایی، تجارت الکترونیک، کسب وکار دیجیتال و آموزشی مجازی جزئی از شبکه ملی اطلاعات هستند اما این تعریف درست نیست، بلکه مطابق با سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، این خدمات روی شبکه ملی شکل می گیرند.
وی افزود: شبکه ملی اطلاعات مسیری است که با خدمات پایه مورد نظر، ما را در زندگی روزمره هدایت می کند. شبکه ملی اطلاعات متعلق به مردم است، باید آنرا ارزیابی کرده و قضاوت کنند که آیا آنطور که شایسته است خدمات آنرا دریافت می کنند و سپس به مجریان اجرای این پروژه امتیاز دهند.
معاون سابق مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر ضرورت تکمیل شبکه ملی اطلاعات و انتقاداتی که به عملکرد مجریان این پروژه برای تاخیر در اجرای آن وارد است، اظهار نمود: در کشور قانون های مختلفی برای شبکه ملی اطلاعات وجود دارد. مصوبات شورای عالی فضای مجازی به رغم آنکه از طرف رئیس جمهور ابلاغ می شود اما ضمانت اجرایی روشنی ندارد و باید ضعف ضمانت اجرایی به شکلی حل و فصل شود. این مصوبات در حد قانون است اما برای آن جرم انگاری نشده است.

شبکه ملی اطلاعات باید ایمنی کاربران را تامین کند
آسوشه بر ضرورت سهل و آسان بودن دسترسی به این شبکه و نیز کیفیت و سرعت و دقت مناسب آن اصرار کرد و اظهار داشت: از طرف دیگر این شبکه باید بستری ایجاد کند که ایمنی کاربران در فضای مجازی را تامین کند و امنیت اطلاعات کاربران تضمین شود. در سند الزامات شبکه ملی اطلاعات در شش محور مشخصات این شبکه با تاکید بر استقلال، کیفیت، سرعت، ارزانی و ایمنی توسط شورای عالی فضای مجازی مصوب شده است.
وی افزود: در سال ۱۳۹۵ و با توجه به این که مجریان طرح معتقد بود که سند الزامات شبکه ملی اطلاعات، تنها به کلیات پرداخته است، سند لزوم تبیین الزامات شش گانه این شبکه در ۱۱ نیز در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید. علاوه بر این دو سند، اواخر سال قبل نیز سند سومی با عنوان معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات مصوب شده است که در آن ۲۱ جز، ۳۰ خدمت و ۵۳ اقدام اساسی برای شبکه ملی اطلاعات شناسایی شده است تا این پروژه کاملاً برای مجریان آن ملموس باشد.
مشاور رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به موضوع پیام رسان های بومی بعنوان یکی از خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات، اظهار داشت: مردم پیام رسان با کیفیت می خواهند و به سبب نبود کیفیت، سراغ پیام رسان های بومی نمی روند. البته پیام رسان های داخلی می توانند خوب شوند. تلگرام هم از روز اول خوب نبود اما رفته رفته توانست ضعف هایش را رفع کند. ما هم اگر خدمات و اختیاراتی که به شبکه هایی مانند واتساپ و اینستاگرام می دهیم را به پیام رسان های بومی بدهیم، آنها پیشرفت کرده و خدمات خوبی ارائه خواهند کرد. مردم حق دارند به پیام رسان های خوب و قابل اتکا وصل شوند.
آسوشه با اعلان اینکه اجزای شبکه ملی اطلاعات باید در زمان های مشخص مدنظر به نتیجه می رسید، اضافه کرد: اما وزارت ارتباطات از نظر این نتایج عقب است. البته این به این معنا نیست که هیچ کاری انجام نشده باشد. بلکه برای مثال موفقیت خدمات vod هم اکنون، نتیجه زحماتی است که در قسمتی از شبکه ملی اطلاعات صورت گرفته است؛ اما به هر ترتیب انتظار داریم که این شبکه بیشتر از میزان فعلی محقق شده باشد.
وی افزود: در این راستا مطابق با دستور مقام معظم رهبری در خصوص اینکه گزارش شبکه ملی اطلاعات هر ۳ ماه یکبار به ایشان ارائه شود و ایشان تاکید ویژه ای بر تسریع در اجرای این پروژه دارند، مرکز ملی فضای مجازی نیز نسبت به برگزاری جلسات مستمر و نزدیک با وزارت ارتباطات اقدام نموده است تا قدم به قدم در کنار این وزارتخانه مسائل پیش برود و از جزئیات اقدام در حال انجام، باخبر باشد.



1399/06/21
18:13:01
5.0 / 5
148
تگهای خبر: آموزش , برنامه , تلگرام , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
devsoft